Sökordsanalys

Det allra första man bör göra när man sätter igång med sökmotoroptimering är att göra en sökordsanalys. Sökordsanalysen ger dig svar på vilka sökord som är mest lönsamma att optimera för. Det tar tid att nå resultat och det är därför viktigt att satsa på rätt sökord redan från början. 

Att börja sökmotoroptimera utan att först ha tittat på vilka sökord som är lämpliga att satsa på är sällan en bra strategi. Sökordsanalysen lägger grunden för vad som ska göras i SEO-satsningen. 

Hur gör man en sökordsanalys?

  1. Börja med att göra en lista på vilka sökord du skulle vilja synas för.
  2. Aktivera Google Search Console om du inte redan gjort det. Detta smarta (och gratis) verktyg från Google är otroligt insiksfullt. Det ger dig svar på exakt vad människor har sökt på när de hittat din hemsida och vilka sökord som gjorde att de klickade in sig på din hemsida. Varför inte i din SEO-strategi inkludera de sökord som folk redan använder för att hitta din hemsida!
  3. Använd verktyg som Sökordsplaneraren i Google Ads för att a) hitta nya relevant sökord, och för att 2) titta på sökvolymer för de sökord du redan identifierat.
  4. Det finns även andra verktyg, där kanske ahrefs är det mest kända, som kan ge dig svar på relevant sökord att använda.

Nästa steg är att sammanställa alla sökord. För att sedan välja ut vilka sökord du ska fokusera på kan det vara bra att ta hjälp av ett proffs på SEO. 

När du har din lista på tänkbara sökord behöver du se till 3 saker:

1. Är sökordet relevant för ditt företag och  hemsida?

2. Hur stor sökvolym har det? Dvs. hur många sökningar görs varje månad för detta sökord? Att satsa på ett sökord som ingen använder sig av är meningslöst. 

3. Sist men inte minst: hur stor är konkurrensen för dina sökord? Om konkurrensen är stenhård kan det helt enkelt vara oekonomiskt att satsa på just detta sökord. Satsa i så fall hellre på andra sökord, exempelvis så kallade long-tail-keywords där konkurrensen brukar vara betydligt mindre.