Lokal SEO

Oavsett om du letar efter närmsta optiker, ett gym i närheten av ditt hem eller en hantverkare med goda referenser är chansen stor att du vänder dig till Google för att finna det du söker.

Och du är inte ensam – dina kunder gör exakt likadant när de letar efter produkter eller tjänster som du säljer.

En stor andel av alla sökningar som görs på Google har en lokal sökintention.

Med detta menas att en användare letar efter en produkt eller tjänst som finns på en viss plats eller ort. Exempel på sådana sökningar skulle kunna vara ”redovisningsbyrå kalmar”, ”restaurang östersund” eller ”däckverkstad norrköping”.

Dessa sökningar är väldigt specifika och den potentielle kunden visar tydligt vilka produkter eller tjänster denne är intresserad av. Genom att jobba med lokal SEO har du chansen att synas på dessa högrelevanta sökningar, som är långt gångna i kundresan, i exakt det ögonblick din potentielle kund söker efter det du erbjuder.

Trafiken är dessutom helt gratis – du betalar ingenting för klicken till Google. Däremot behöver du givetvis arbeta strategiskt för att få din sajt att synas på dessa sökningar. Det hjälper vi på Pineberry gärna till med.

Lokal SEO

Lokal sökmotoroptimering går ut på att ranka din sajt högt både i Googles traditionella sökresultat och i kartresultatet på sökord som är viktiga för dig. Vår tjänst Lokal SEO består av följande delar:

Uppstart

Analys av er unika situation och konkreta rekommendationer på hur ni på bästa sätt optimerar er sajt för lokal synlighet på Google. Både i det vanliga organiska sökresultatet och för Googles kartsök.
Lokal sökordsanalys
Implementering av våra rekommendationer i ert Google My Business-konto.
Implementering av våra rekommendationer på er sajt.

Löpande optimering

Som med all SEO krävs det kontinuerligt arbete och uppföljning för att säkerställa organisk synlighet över tid. Vår löpande tjänst består av:

Rapportering av lokal ranking
Bevakning av era närmsta konkurrenter
Strategi för att få länkar till din sajt som hjälper dig ranka högre på Google, både i kartresultatet och det vanliga organiska sökresultatet.
Löpande SEO-rekommendationer och förbättringsförslag.
Utbildning i Google My Business och dess möjligheter.